مایلم بدون استفاده از کلمات فنی و با کمترین تئوریپردازی، شما را با یکی از قدرتمندترین ابزارهای یادگیری زبان یعنی فراشناخت آشنا کنم.
فراشناخت یعنی آگاه بودن نسبت به فرآیندهای ذهنی. سادهتر اگر بگویم، فراشناخت یعنی فکر کردن به فکرکردن!
تحقیقات نشان داده که زبانآموزانی که نسبت به مطلب درسی و به روش بهتر یادگیری آن فکر میکنند، بسیار موفقتر هستند. از آنجایی که استفاده از فراشناخت در میان زبانآموزان چندان متداول نیست، بر آن شدم تا با نوشتن این مقاله اهمیت مسئله را برای شما روشن کنم.
فرض کنیم شما مایلید مهارت نوشتاری خود را از همین حالا تقویت کنید تا در آینده نمره بالایی در آزمون آیلتس بگیرید.
قدم اول شما برنامهریزی است.
هر وقت و هر جا خوب نیست بنشینید و تمرین کنید. باید اول مشخص کنید صبح ها یا عصرها؟ روزهای زوج یا فرد؟ توی کاغذ یا توی یک دفترچه؟ با مداد بنویسم یا روی لپتاپ تایپ کنم؟
قدم دوم، اجرا کنید.
همان ساعات و روز های مقرر را به تمرین اختصاص دهید. روزهایی را که از دست می دهید، با ساعت جبرانی پوشش دهید. فراموش نکنید، خیلی از آدم ها بقچه ای از شروع کردن ها را بر دوش می کشند. شما جزو این دسته از آدم ها نباشید. سفر صرفا رسیدن به مقصد نیست. مسیر بین مبدا و مقصد باید یواش یا تند طی شود. همچنین، اگر ۱۰ هزار ساعت صرف یک کار کنید، شما استاد آن کار می شوید.
قدم سوم، پیشرفت خود را کنترل کنید.
ببینید برنامهریزیهای شما مؤثر بوده یا نه؟ اگر روش کار شما برای تقویت مهارت نوشتن تا الان خوب نبوده، تغییر برنامه بدهید. اگر مثلاً نمیتوانید هفتهای سه ساعت تمرین کنید، خوب تعداد ساعات را کاهش دهید. اگر روز زوج مناسب نیست، خوب روز های فرد تمرین کنید. همچنین، نوشته های شما هم باید کنترل شوند. آیا نوشته ی پنجمین شما از نوشته ی اولین شما بهتر است؟ آیا نوشته های خود را به استاد ارائه کردید، تا نظر بدهد؟ آیا متوجه اشتباهات تکراری شده اید؟
از قدم اول تا سوم، فکرتان را مدیریت کنید. قلق خودتان را پیدا کنید. ببینید چرا حواستان پرت میشود؟ یا چرا انگیزهتان را از دست میدهید؟ مثلاً اگر درباره موضوعات خیلی کلی یا علمی مقاله بنویسید، شاید انگیزه خود را برای ادامه کار از دست بدهید یا مرتب حواستان پرت شود. خوب، درباره این موضوعات ننویسید! درباره چیزی بنویسید که دوست دارید. قرار نیست مقالهنویسی درباره یک سری موضوع خاص را یاد بگیرید. هدف شما نوشتن است.
زبان آموزان موفق به نوعی از الگوی بالا پیروی میکنند و به همین خاطر در آزمونهای بینالمللی مثل آیلتس نمرهای بالاتر از همکلاسیهای خود بدست میآورند. یادگیری کاری تصادفی، غیرعمدی و بدون خط سیر نیست. حتی یک کودک ۳ ساله زبان مادری اش را تصادفا یادنمی گیرد. پس از حالا به بعد، یادبگیرید که چطور یاد بگیرید!
محمد محمدی تبار